Arsalan Irajirad
Abstract
بروز و انتشار ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید-19، طیف وسیعی از افراد جامعه را درگیر خود نموده است و موجب بروز اختلالات روانشناختی شده است. با توجه به تاثیر سوء این اختلالات ...
Read More
بروز و انتشار ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید-19، طیف وسیعی از افراد جامعه را درگیر خود نموده است و موجب بروز اختلالات روانشناختی شده است. با توجه به تاثیر سوء این اختلالات بر کارکرد شغلی افراد، این تحقیق تلاش نموده است تا به تبیین بروز آثار و علائم روانشناختی این بیماری بر کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بپردازد. جامعه آماری 482 تن از کارکنان سازمان مذکور می باشند و با استفاده از فرمول کوکران 214 تن از آنان با روش طبقهای، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه اختلالات روانشناختی مشتمل بر نود سوال و نه مولفه استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل نشان می دهد که بیش از 78 درصد از مطالعه شوندگان از طیفی از علایم مرضی (خفیف تا شدید) برخوردارند و عمده آنها نیز دارای سطح متوسطی از این علائم هستند. همچنین، در خصوص شیوع نشانگان اختلالات روانی، افکار پارانوئیدی، اضطراب و شکایات جسمانی به ترتیب بیشترین درصد شیوع را به خود اختصاص دادهاند. علاوه بر این، در مقایسهی میانگین نمرات اختلالات روانی بر حسب برخی ویژگیهای فردی و اجتماعی نتیجه آزمون آماری t مستقل تفاوت معنیداری را بین دو گروه زن و مرد نشان نداد (05/0P≥). همچنین نتایج تحلیل واریانس یک راهه حاکی از عدم وجود تفاوت معنیدار بین میانگین نمرات زیر مقیاسها در گروههای تحصیلاتی مختلف بوده است (05/0P≥).
روانشناسی یادگیری
Arsalan Irajirad; Marzieh Haji
Abstract
The purpose of this study was to investigate the relationship between self-awareness and Excitement of teaching in Conservatory teachers in Qaemshahr city. The research method was descriptive and correlational (regression). The statistical population of the study was all students of Ghaemshahr, who were ...
Read More
The purpose of this study was to investigate the relationship between self-awareness and Excitement of teaching in Conservatory teachers in Qaemshahr city. The research method was descriptive and correlational (regression). The statistical population of the study was all students of Ghaemshahr, who were studying in the academic year of 2017- 2018. And using Cochran's formula, 114 of them were selected randomly for both men and women Equally. Standard questionnaires were used to collect data. The content validity of the research tool was confirmed by the experts and the reliability of the research tool was measured using Cronbach's alpha coefficient. Pearson correlation test and multivariate regression were used to measure the relationship between variables. Data analysis was performed using SPSS21 software. Findings of the research show that self-knowledge of educational skills and background knowledge can anticipate the feeling of pleasure from teaching, positively and significantly. And emotions, feelings of anger of teaching and feeling of anxiety of teaching can be described negatively and meaningfully.